اخلاص
اخلاص
اخلاص یعنی انسان همه سرمایه های وجودی خود را هزینه خداوند متعال کند و همه اعمال و کردار و رفتارهایش رنگ الهی داشته باشد . برای خدا سخن بگوید ؛ دوستی کند ، با کسی دشمن شود ؛ نماز بخواند ؛ انفاق نماید و .. انسانهاى مخلص، مسیر تکوینى (مرگ و حیات) و مسیر تشریعى خود (نماز و نُسُک) را فقط براى خداوند عالمیان مىدانند
قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ . انعام / 162 بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانیان است .
خالص بودن سید الشهداء
سید بن طاوس میگوید: امام حسین شمنان را براى مبارزه دعوت کرد و هر کسى که به آن حضرت نزدیک میشد او را میکشت تا اینکه قتال عظیمى کرد و در آن حال این شعر را میخواند:
القتل اولى من رکوب العار |
و العار اولى من دخول النار |
|
یعنى کشته شدن بر مرتکب شدن عار مقدم است و عار بر داخل شدن آتش جهنم حق تقدم دارد. بعضى از راویان گفته: بخدا قسم من هرگز شخص مغلوبى را ندیده بودم که فرزندان و اهل بیت و یارانش کشته شده باشند و او از امام حسین براى جهاد قوىتر و شجاعتر باشد. هر گاه مردانى شجاع به آن حضرت حمله میکردند و آن یادگار حیدر کرار بر آنان حمله میکرد. آنان نظیر بزى که گرگ بر او حملهور شود فرار میکردند. تعداد آن گروه نابکار هزار نفر بود که امام علیه السلام بر آنان حمله میکرد و ایشان نظیر ملخ از جلو آن بزرگوار میگریختند! سپس بجایگاه خود باز میگشت و میفرمود: لا حول و لا قوة الا باللَّه العلى العظیم! " لهوف سید بن طاووس ص 163 " .
این شعار امام حسین گویا پیامش آن بود که این قدرت و توانایی از او نیست . و او در این شرایط نمی تواند چنین توانا باشد . بلکه قدرت الهی است که در وجود او تجلی کرده است .
انسان مخلص خودش را نمی بیند ؛ مخلص خوبی ها را به خدا نسبت می دهد .
ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً . نساء / 79
(اى انسان!) آنچه از نیکى به تو رسد از خداست و آنچه از بدى به تو برسد از نفس توست . امام حسین همه سرمایه وجودش را هزینه راه خداوند کرد . برای خدا تشنه بود ؛ زخم خورد ؛ پاره های تنش قطعه قطعه شدند ؛ شمشیر زد .
بر اساس همین خلوص و اخلاص سالار شهیدان است که در زیارت آن حضرت آمده : " السلام علیک یا خالصة الله " . / مفاتیح الجنان ص 696
آیت اللَّه حاج مرتضى حائرى یزدى فرزند مؤسّس حوزه علمیه قم به یکی از شاگردانشان فرمودند : اگر کارت براى خدا نباشد، روز قیامت خواهى گفت: اى کاش خوابیده بودم و کارى نمىکردم .
لازم است حالا که از اخلاص سخن گفتیم و این فضیلت بزرگ را یکی از زیبایی های قیام حسینی شمردیم ؛ برای هر چه نزدیک تر شدن به این صفت و زیبایی اخلاقی نشانه های مخلصین را بیان کنیم . تا ببینیم ما هم از اخلاص بهره ای برده ایم یا نه .
علامتهای انسان مخلص و عمل خالصانه
یک : مخلص انتظار و توقع مدح و ستایش ندارد:
قال رسول الله (ص): إِنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقِیقَةً وَ مَا بَلَغَ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الاخْلاصِ حَتَّی لا یُحِبَّ أَنْ یُحْمَدَ عَلَی شَیْءٍ مِنْ عَمَلٍ لِلَّهِ مستدرکالوسائل، ج 1، ص 100. هر چیز حقّى، باطن و حقیقتى دارد، هرگز بندهاى به باطن و حقیقت اخلاص نمىرسد مگر آنکه دوست نداشته باشد در برابر عملى که براى خدا انجام داده او را ستایش کنند
إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً انسان/ 9 . (و گویند) ما فقط براى رضاى خدا به شما طعام مىدهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسى هم نمىطلبیم .
پیامبر خدا هم برای رسالت و آنهمه زحمتی که برای هدایت مردم کشید اجر و مزدی طلب نکرد . قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً . شوری / 23
از حضرت امام حسین علیه السلام روایت است که: اگر یکى از شما کار خیرى انجام دهد و از او سپاسگزارى نشود و مزدى به او ندهند نگران نباشد، زیرا خدا براى او مکافات و جبران مىکند، بىتردید اجر و پاداش الهى بزرگتر و باارزشتر است ./ موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام.
تو نیکى مىکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
امام حسین با خدا معامله نکرد
خیلى از انسانها با انجام کارهاى نیک در حقیقت با خدا وارد معامله مىشوند، اما حضرت سید الشهدا، علیه السلام، اینطور نبود و همین نکته از شگفتىها و عجایب این بزرگوار است. مگر نه این است که درباره ایشان مىخوانیم: و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة. کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 401 . دقت کنیم! نمىگوید: مىگوید: " بذل مهجته " یعنى ایشان خون قلب خود را به خدا بخشید. بخشش به عمل بىچشم داشت و توقع گفته مىشود؛ یعنى ابى عبد اللّه، علیه السلام، با خدا معامله نکرد، بلکه یک طرفه عمل کرد و هستىاش را به خدا بخشید و رفت. نگفت من مىخواهم جانم را با تو در مقابل بهشت یا در مقابل مقام معامله کنم، بلکه «بذل مهجته فیک »؛ خونش را بخشید و رفت. کمترین توقعى در دل ابى عبد اللّه، از کارى که کرد در پیشگاه خدا نبود. هیچ توقعى نداشت. بذل کرد و بخشید نه این که معامله کرده باشد
دو : مخلص به هیچ کس جز خدا امید ندارد :
أَمِیرِ الْمُومِنِینَ (ع): العبادة الخالصة أن لا یرجو الرجل إلا ربه و لا یخاف إلا ذنبه غررالحکم، ص 199.
و در روایتی دیگر خود وجود نازنین امیر المومنین فرمودند : اصْلُ الْاخْلاصِ الْیَأْسُ مِمّا فِى ایْدِى النّاسِ . "ریشهى اخلاص، نا امیدى از همهى آنچه که در دست مردم است مىباشد " .
جهنم هفت در دارد . پیامبر خدا فرمود : بر روی در اول آن نوشته شده : مَنْ رَجَا اللَّهَ سَعِدَ وَ مَنْ خافَ اللَّهَ امِنَ وَالْهالِکُ الْمَغْرُورُ مَنْ رَجا غَیْرَ اللَّهِ وَ خافَ سِواهُ. بحار الأنوار: 8/ 122 . هر کس امید به خدا داشته باشد سعادتمند خواهد شد و هر کس از خداوند بترسد در امان است و مرده و فانى فریب خورده کسى است که امید به غیرخدا و ترس از غیرخدا داشته باشد.
امام سجاد علیه السلام فرمودند : چهار گناه باعث قطع امید از خدا می شوند :وَالذُّنُوبُ الَّتى تَقْطَعُ الرَّجاءَ: الْیَأسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ، وَالْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ، وَالثِّقَةُ بِغَیْرِ اللّهِ تَعالى، وَالتَّکْذیبُ بِوَعْدِ اللّهِ. معانی الأخبار، ص: 272 . گناهانى که باعث قطع امید از خدا است: ناامیدى از رحمت حضرت رب، دلسردى از عنایت حق، تکیه به غیر پروردگار متعال، تکذیب وعده الهى.
سه : انسان مخلص ظاهر وباطنش یکی است :
عَنْ أَمِیرِ الْمُومِنِینَ علیه السلام : مَنْ لَمْ یَخْتَلِفْ سَرُّهُ وَ عَلانِیَتُهُ وَ فِعْلُهُ وَ مَقَالَتُهُ فَقَدْ أَدَّی الامَانَةَ وَ أَخْلَصَ الْعِبَادَةَ . مستدرکالوسائل، ج 7، ص 72.
«وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ» (نحل/ 19). خداوند آنچه را پنهان یا آشکار کنید مىداند.یعنی خدای متعال از ظاهر و باطن شما آگاه است . پس همانطور که ظاهر خود را آراسته می کنید ؛ باطنتان هم بنور ایمان و معرفت باید زینت داده شود . الکافی ج2 343 باب ذی اللسانین ..... ص : 343
قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ع یَا عِیسَى لِیَکُنْ لِسَانُکَ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ لِسَاناً وَاحِداً وَ کَذَلِکَ قَلْبُکَ إِنِّی أُحَذِّرُکَ نَفْسَکَ . لَا یَصْلُحُ لِسَانَانِ فِی فَمٍ وَاحِدٍ وَ لَا سَیْفَانِ فِی غِمْدٍ وَاحِدٍ وَ لَا قَلْبَانِ فِی صَدْرٍ وَاحِدٍ وَ کَذَلِکَ الْأَذْهَان./ اصول کافى-ترجمه مصطفوى ج4 43 . خداى تبارک و تعالى بعیسى بن مریم فرمود: اى عیسى زبانت در پنهانى و آشکار یک زبان باشد، و هم چنین دلت، همانا من تو را از نفس خودت میترسانم . دو زبان در یک دهان نشاید، و دو شمشیر در یک غلاف نگنجد، و دو دل در یک سینه نباشد، نهاد انسان نیز این چنین است که (دو عقیده مخالف در یک ذهن نتواند جایگیر شود).
وَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَنِ اللَّهِ تَعَالَى أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى یَا مُوسَى مَنْ کَانَ ظَاهِرُهُ أَزْیَنَ مِنْ بَاطِنِهِ فَهُوَ عَدُوِّی حَقّاً وَ مَنْ کَانَ ظَاهِرُهُ وَ بَاطِنُهُ سَوَاءً فَهُوَ مُؤْمِنٌ حَقّاً وَ مَنْ کَانَ بَاطِنُهُ أَزْیَنَ مِنْ ظَاهِرِهِ فَهُوَ وَلِیِّی حَقّا . جامع الأخبار 185 . رسول خدا فرمود : خداوند به حضرت موسی وحی کرد که ای موسی بندگان من سه گروهند :
اول : آنهایی که ظاهرشان زیبا تر از باطنشان است . اینها با من دشمنند .
دوم : آنهایی که ظاهر و باطنشان یکی است . اینها مومنند
سوم : آنهایی که باطنشان زیباتر از ظاهرشان است . اینها دوستان من محسوب می شوند .
چهار : انسان مخلص از محرمات اجتناب می کند:
قال علی (ع) : تمام الاخلاص، تجنب المعاصی . بحار، ج 77، ص 213. همه اخلاص پرهیز از گناهان است .
خداوند متعال هم می فرماید : إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَرِیماً . نساء / 31 . اگر از گناهان بزرگى که از آن نهى مىشوید پرهیز کنید، گناهان کوچکتان را بر شما مىپوشانیم و شما را در جایگاهى ارجمند وارد مىکنیم.
اجتناب جوان از گناه و آلودگی
چهرهاى که به جوانى دل بسته بود، به او پیشنهاد گناه مىدهد. در پاسخ به این پیشنهاد، این جوان جواب خیلى زیبایى داد. او به این خانم گفت: من جوان هستم و در اوج غریز جنسى قرار دارم، و تو هم زن جوان و زیبایى هستى، و فکر مىکنى من باید سریع به خواستهات پاسخ مثبت بدهم و بىدرنگ آن را قبول کنم. امّا با ارزیابىاى که من دارم، اگر بدنم قطعه قطعه شود، من نمىتوانم دعوتت را قبول کنم. آن زن گفت: مگر تو چه ارزیابى دارى؟ آن جوان گفت: قرآن در آیه صد و سى و سه سوره آلعمران مىفرماید :
وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ ./ بشتابید به سوى مغفرت خدا و بهشتى که پهناى آن، پهناى تمام آسمانها و زمین است. حالا اگر مترى بیاوریم و انداز طول و عرض قد و پنهاى تو را بگیریم ، بر ما محدود بودن آنها معلوم خواهد شد. حالا من بیایم خود را براى چنین حجمى از زیبایى، خود را از آن بهشت با آن وسعت و پهنا محروم کنم و آن را از دست بدهم؛ چون رسول خدا فرمودند : عمل زشت فحشا شما را از بوى بهشت محروم مىکند . و من به جاى آن بیایم تو انسان سى کیلویى را که صد و چهل پنجاه سانت قد، و پنجاه سانت عرض دارد، بگیرم و به قیمت کنار تو بودن، بهشت به پهناى آسمانها و زمین را که خدا وعده داده، رها کنم ؟ اى خانم زیبارو! چقدر دچار حماقت شدهاى که مرا به چنین معامله خسارتبارى دعوت مىکنى!
سُئِلَ أمیرُالمُؤمنین علیه السلام مَا ثَبَاتُ الإیمانِ؟ فَقَالَ: الوَرَعُ. فَقِیلَ لَه مَا زَوالُهُ ؟ قَالَ: الطَّمَعُ . امالى صدوق: 289 . از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند: مایهى استوارى و پابرجایى ایمان چیست؟ فرمود: اجتناب از گناه و پرهیزکارى، به حضرت گفتند: سبب نابودى ایمان چیست؟ فرمود: طمع.
خالد بن نجیح مىگوید: امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس از یارانتان را دیدید سلام برسانید و به او بگویید: جعفر بن محمّد به شما سلام رسانده و گفته، بر شما باد به پرهیز از گناه . الکافى: 5/ 78،
پنج : انسان مخلص بر سر کسی منّت نمی گذارد .
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ . اى کسانى که ایمان آوردهاید! بخششهاى خود را با منّت و آزار باطل نسازید، همانند کسى که مال خود را براى خودنمایى به مردم، انفاق مىکند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است که بر روى آن (قشر نازکى از) خاک باشد (و بذرهایى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاک و بذر) رها کند! (ریاکاران نیز) از دستاوردشان، هیچ بهرهاى نمىبرند و خداوند گروه کافران را هدایت نمىکند. بقره / 246
علی علیه السلام فرمودند : ظلم الاحسان قبح الامتنان. ستم احسان زشتى منت گذاشتن است، یعنى ستم بر احسان اینست که احسان کننده آنرا تیره و ناصاف گرداند بزشتى منت گذاشتن. شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم، ج4، ص: 276
الإمام الصّادق «ع»: لا یتمّ المعروف إلّا بثلاث: تعجیله، و تقلیل کثیره، و ترک الامتنان به. امام صادق «ع»: نیکوکارى جز با سه چیز، نیکوکارى نیست: شتابورزیدن، و فراوان آن را اندک شمردن، و منّت ننهادن. الحیاة با ترجمه احمد آرام ج6 79
راوی به امام جواد علیه السلام عرض کرد :چون ده فقیر را کمک کردهام شادم . امام فرمود : به شرط آنکه تا کنون یا از این به بعد عملت را حبط و نابود نکنی . راوی دوباره به امام عرض کرد: مگر ممکن است عملم حبط شود در حالی که من از شیعیان خالص شما هستم ؟ امام (ع) فرمود: با همین جمله ای که گفتی حبط شد . پرسید چرا؟ امام (ع) فرمود: لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی. شیعه خالص، ابوذر و سلمان و مقداد و عمارند. تو که خودت را مانند آنها می دانی من را اذیت کردی . عرض کرد : چه بگویم ؟ امام فرمود (ع): بگو من از دوستان شما هستم. راوی عرض کرد : من از گفته خود شرمنده هستم و عذر میخواهم و توبه کردم. امام (ع) فرمود: با این توبه ثواب به تو برگشت و حبط عمل از تو برطرف شد". بحار، ج 65، ص 159.